Wat is Fulfilment?

Fulfilment is vandaag de dag een veelgebruikte term binnen de logistieke dienstverlening. Het wordt vooral toegepast bij de logistiek voor webshops en andere bedrijven. Maar wat is fulfilment nu eigenlijk en wat voor meerwaarde heeft dit voor uw bedrijf?

 

De definitie van Fulfilment

Encyclo.nl geeft de volgende definitie:

“De processen die zich richten op het afhandelen-verwerken van de opdrachten-activiteiten die voorkomen uit klantcontact.”

Fulfilment is dus feitelijk het hele proces van orderafhandeling: vanaf het moment dat een order binnenkomt in het backoffice-systeem tot aan het bezorgmoment bij de klant.

 

Het proces van fulfilment

Als eerste is het belangrijk dat het ordersysteem van de klant gekoppeld is aan het het warehouse managementsysteem (WMS) van het warehouse (magazijn) waar de bestelde goederen worden opgeslagen. Daarna volgen een aantal stappen:

  1. De ontvangst van de goederen. Het gaat hier om de goederen die binnenkomen in het warehouse. Deze worden door de warehouse medewerkers ontvangen, zorgvuldig geteld en gecontroleerd op beschadigingen. Daarna worden ze ingeboekt in het WMS en op de juiste plaats in het magazijn opgeslagen.
  2. De opslag van goederen. Goederen worden dus opgeslagen in het magazijn. Dit is eigenlijk altijd maatwerk. Verschillende producten vragen om verschillende opslagvoorwaarden. Zo moet de opslag van voedingsmiddelen aan andere eisen voldoen dan de opslag van kleding. De opgeslagen producten worden geregistreerd in het warehouse managementsysteem. Zo hebben zowel de klant als de warehouse medewerkers altijd inzicht in de voorraad en is deze altijd up to date.
  3. Orderverwerking. Komt er een order binnen, dan volgt het orderpicken: het bij elkaar pakken van de juiste producten en het (verzend)klaar maken. Dit moet accuraat gebeuren omdat er soms tussen de binnenkomst van een order en de verzending maar een kort tijdsbestek zit. On time delivery is belangrijk!
  4. Assemblage en/of montage. Soms is het nodig dat een product nog moet worden geassembleerd of gemonteerd. Dit gebeurt nog voor verpakking en verzending.
  5. Inpakken. Is een product compleet, dan kan het worden ingepakt of verpakt. Ook dit kan op verschillende manieren gebeuren, van een simpele verzenddoos tot customized cadeauverpakking en van gepersonaliseerde orders tot aan gesealde pallets.
  6. Verzenden. Is het product klaar voor verzending, dan wordt dit overgedragen aan de vervoerder. Dit kan een transportbedrijf zijn of bijvoorbeeld PostNL. Zij zorgen er vervolgens voor dat het product bij de juiste ontvanger terecht komt.
  7. Rapportage. In het warehouse managementsysteem is het hele fulfilmentproces terug te vinden. Met accurate rapportages is er altijd inzicht in de huidige voorraad, het aantal verzonden producten/pakketten, het aantal retouren, de gemaakte kosten per order et cetera.

 

Voordelen fulfilment

Fulfilment biedt verschillende voordelen. Zo hoeft u niet meer zelf na te denken over voorraden en wordt de verwerking van uw verkopen van A tot Z geregeld.

Fulfilmentbedrijven kunnen bovendien vaak tegen gunstigere tarieven goederen verzenden. Doordat zij veelal gebruikmaken van volumevoordeel, worden de kosten gedrukt. Daarnaast worden goederen efficiënt opgeslagen, waardoor ook de kosten voor de opslag dalen.

Door het uitbesteden van logistieke processen houdt u bovendien vaak meer tijd over voor dat waar u goed in bent: ondernemen.

 

Gerelateerde kennis

 

Chain Logistics & fulfilment

Bovenstaande informatie laat zien wat fulfilment in het algemeen inhoudt. Chain Logistics biedt u alle mogelijkheden voor professionele fulfilment. Wij verzorgen dan ook graag uw orderafhandeling van A tot Z.

Zoekt u een betrouwbare fulfilment partner? Neem dan contact met ons op.