Wat is E-fulfilment?

Online kopen en verkopen is vandaag de dag niet meer weg te denken uit onze samenleving. Hierdoor stijgt ook de vraag naar e-fulfilment. Maar wat is dat nu precies?

 

De definitie van e-fulfilment

E-fulfilment is de volledige afhandeling van orders binnenkomend uit webshops. Een e-fulfilmentbedrijf is dus puur gericht op de verwerking van online orders. Het e-fulfilmentproces loopt vanaf het moment dat een order vanuit de webshop binnenkomt in het backoffice-systeem tot aan het bezorgmoment bij de consument.

 

E-fulfilment diensten

De meest e-fulfilmentbedrijven bieden de volgende diensten aan die onder e-fulfilment vallen: warehousing (opslag), value added services, distributie, retourafhandeling en ICT-support.

 

Het proces van e-fulfilment

Het proces van e-fulfilment begint met de ontvangst van goederen, de zogeheten inslag. Na registratie worden deze goederen opgeslagen in een warehouse (magazijn). Komt er een bestelling binnen vanuit een webshop, dan wordt alles in deze opslag verzameld (orderpicking) en gereedgemaakt (bijvoorbeeld door middel van assemblage en/of montage) Vervolgens worden de producten verpakt en gelabeld. Al deze handelingen zijn veelal maatwerk. Verpakkingen kunnen namelijk bestaan uit standaard doosjes, maar kunnen ook geheel op maat en gepersonaliseerd worden. En ook labels en sluitingen worden aangepast aan de producteisen, formaten, wensen van de klant et cetera. Als laatste faciliteert een e-fulfilmentbedrijf ook de verzending van de webshoporders. Dit kan middels transportbedrijven en/of bezorgdiensten.

Indien het hele proces is doorlopen, ontvangt de klant een uitgebreide rapportage vanuit het geautomatiseerde ordersysteem. Hierin staat alle informatie met betrekking tot de orderafhandeling, maar ook is inzichtelijk wat de actuele voorraadstatus is. Zo kan de klant zijn orders gedurende het gehele proces volgen.

 

Voordelen e-fulfilment

Het uit handen geven van webshop logistiek, want dat is e-fulfilment eigenlijk, levert meerdere voordelen op. De klant:

  • Kan zich richten op de kernactiviteiten van zijn bedrijf;
  • Profiteert van scherpe tarieven en/of inkoopvoordeel
  • Hoeft niet zelf alle orders te verwerken. Doordat dit geautomatiseerd gebeurt, gaat dit sneller, goedkoper en flexibeler.
  • Is er zeker van dat webshoporders accuraat worden afgehandeld en op tijd worden geleverd bij de consument.

Gerelateerde kennis:

Chain Logistics & e-fulfilment

Bovenstaande algemene informatie laat zien wat u bij e-fulfilment kunt verwachten. Ook Chain Logistics biedt u alle mogelijkheden voor e-fulfilment. Wij nemen u dan ook graag al het werk rondom uw webshop uit handen. U tevreden én uw webshopklanten tevreden!

Wilt u meer weten over onze e-fulfilment mogelijkheden? Neem dan contact met ons op.

Schrijf je in voor de Chain Logistics nieuwsbriefBlijf op de hoogte van al het nieuws en aanstaande evenementen.