Wat kost fulfilment?
De kosten voor fulfilment beginnen bij 6 euro voor een pakket en beginnen bij 20 euro voor een pallet en zijn afhankelijk van veel verschillende factoren. Hieronder geven we twee rekenvoorbeelden van de gemiddelde kosten voor fulfilment:
Voorbeeld 1 | Webshop bestelling met 2 artikelen
De medewerkers van de fulfilment partij gaan 2 verschillende artikelen pakken die in dezelfde bestelling zitten. Dit zijn allemaal losse stuks die in een nieuwe doos verpakt moeten worden. Hiervoor geldt het e-fulfilment tarief en hieronder vallen de volgende onderdelen:
Soort | Prijs | Afname | Sub-totaal |
Start voor opdracht | € 2,30 | 1x | € 2,30 |
Toeslag per orderline* | € 1,05 | 2x | € 2,10 |
Verpakken per colli** | € 1,30 | 1x | € 1,30 |
Levering kartonnen doos | € 1,00 | 1x | € 1,00 |
Totaal fulfilmentkosten voor één order met 2 artikelen*** | € 6,70 |
*(unieke artikelen)
**(een colli is een verpakkingseenheid)
***(exclusief verzend/pakketkosten)
Bij e-fulfilment (veelal B2C consumenten zendingen) worden meerdere artikelen in één doos verpakt. Het verpakken in één doos gebeurt bewust, zodat de verzendkosten laag worden gehouden.
Voorbeeld 2 | Fulfilment in een Warehouse setting
Vanuit het warehouse gaan de medewerkers van een fulfilment partij vijf verschillende artikelen pakken. Dit zijn allemaal volle colli’s die ze vervolgens op een nieuwe pallet stapelen. Hiervoor gelden de warehouse tarieven en hieronder vallen de volgende onderdelen:
Soort | Prijs | Afname | Sub-totaal |
Start voor opdracht* | € 1,75 | 1x | € 1,75 |
Toeslag per orderline** | € 1,95 | 5x | € 9,75 |
Aanschaf europallet | € 8,50 | 1x | € 8,50 |
Uitslag europallet | € 1,65 | 1x | € 1,65 |
Totaal fulfilmentkosten voor één order met 5 artikelen*** | € 21,65 |
*(order wordt aangemeld via datakoppeling)
**(unieke artikelen)
***(exclusief transportkosten)
De prijzen voor fulfilment zijn altijd afhankelijk van veel factoren en specifieke situaties en wensen van een klant. Daarnaast maakt het ook veel verschil hoeveel een klant afneemt. Hoe meer maandelijkse fulfilment diensten worden afgenomen, hoe hoger de korting per stuk.
Logistieke diensten
Bij fulfilment neemt een logistieke partij alle werkzaamheden uit handen rondom het opslaan, verwerken, verpakken en vervoeren van goederen. Bedrijven maken steeds meer gebruik van deze logistieke diensten. Dat heeft deels te maken met het groeiende aantal grote webshops (e fulfilment). Met het uit handen geven van diensten rond fulfilment besparen ondernemers tijd waardoor ze meer ruimte overhouden om zich op de marketing van hun product te richten. Maar wat kost fulfilment uit handen geven nu precies en waarom zou je als bedrijf wel of niet tot deze investering overgaan?
Schaalvoordelen
De kosten voor fulfilment zijn afhankelijk van verschillende factoren. Wel is het goed u vooraf te realiseren dat een samenwerking met een partner die is gespecialiseerd in fulfilment, schaalvoordelen oplevert. Denk aan verzendtarieven en de kosten voor verpakkingsmateriaal.
Welke factoren bepalen de kosten voor fulfilment?
Bedrijven die zich strikt met de verkoop en marketing van hun product willen bezighouden, besteden het proces van fulfilment volledig uit. Andere bedrijven willen een groot deel van het logistieke proces rond hun product in eigen hand houden. Het proces van fulfilment kan zo uitgebreid worden ingevuld als u zelf wenst.
- U kunt kiezen voor een logistieke partij die ook helpt met inkoopondersteuning: Alles wat uit de containers komt, kan door uw logistieke partner op pallets en op voorraad worden gezet.
- Veel logistieke bedrijven vragen hun klanten om te betalen voor het aantal pallets dat ze voor hen op voorraad zetten. Op basis van de klantopdrachten picken de medewerkers vervolgens een aantal orders en versturen ze deze per pakket, brievenbuspakket of per pallet.
- Heeft uw klant een opmerking ten aanzien van het product en wilt u dat uw logistieke partner de opmerking behandelt? Dan kunt u ook dit aspect uit handen geven.
The sky is the limit. Het kostenplaatje kan dan ook op vele manieren worden ingevuld. Fulfilmentbedrijven houden in de berekening van kosten rekening met prijzen die stijgen en die zij zelf moeten doorberekenen. Denk aan het doorbereken van de brandstofprijs voor het goederentransport. Een belangrijke inkoopcomponent is de rekwikkelfolie voor het insealen van pallets.
Fulfilment tarieven
De kosten hangen onder meer af van het aantal orders dat u per maand wilt versturen. Over het algemeen luidt de stelregel: hoe hoger het aantal zendingen, des te lager de kosten per zending. Versturen jullie 3000 zendingen per maand, dan geldt een betere prijsstelling per zending dan wanneer jullie 400 zendingen per maand doen.
Volumevoordelen
Bovenstaande hangt ook samen met volumevoordeel. Zodra u diensten gaat stapelen, rekent het logistieke bedrijf volumevoordeel. Kiest u voor opslag, assemblage én distributie, dan leidt dat tot een verbeterde prijsstelling. Daarbij geldt dus ook: Hoe meer pallets, hoe goedkoper het tarief. Simpel gezegd: Hoe meer u doet, des te goedkoper het wordt. Een logistiek bedrijf zal de klant altijd proberen te bewegen met grotere aantallen te gaan werken.
All in fulfilment tarieven
Wenst de klant een all-in-prijs, dan wordt in de prijsstelling rekening gehouden met de risico’s die mogelijk niet gaan optreden. Een logistiek bedrijf doet op een nette manier zaken wanneer het zo transparant mogelijk blijft.
Orders picken
De meeste logistieke bedrijven rekenen een uurtarief wanneer zij orders picken. Die activiteit wordt ook wel handling genoemd. Heeft een fulfilment bedrijf 1 minuut nodig voor het picken van een product, dan wordt 1 minuut berekend. Wenst een klant en vaste prijs voor iedere order die gepickt gaat worden, dan moet het bedrijf daar samen met de logistieke partner serieus voor gaan zitten. Dat vergt namelijk enig uitzoekwerk.
Investeren
Bedrijven met een webshop kiezen er op den duur voor zo min mogelijk tijd te besteden aan het logistieke proces rondom hun product. Ze willen inkopen en doorverkopen en het logistieke proces uitbesteden, want daar gaat immers veel tijd in zitten. Jonge bedrijven met een webshop komen hierdoor weleens voor een dilemma te staan: wie alle werkzaamheden zelf op zich neemt, wordt niet geconfronteerd met extra kosten. Echter, op de lange termijn stelt het uit handen geven van het logistieke proces hen in staat harder te groeien. Blijf je alles zelf doen, dan heb je niet direct in de gaten dat hier ook kosten aan verbonden zijn. Wie op den duur begrijpt dat de tijd die men voorheen aan het logistieke proces besteedde nu aan de marketing van een product kan worden besteed, begrijpt waar het om gaat.
Geen personeel nodig
Het uitbesteden van logistieke processen brengt kosten met zich mee, maar heeft als grote voordeel dat personeel aannemen niet persé noodzakelijk is. Dat geldt ook voor het huren van een magazijnruimte. De meest ervaren ondernemers eindigen op den duur met een bedrijf zonder personeel en dat heeft een reden. Wie kosten flexibel wil maken, besteedt zaken uit. Daarbij kunt u leunen op het netwerk van een fulfilment partij die weet via welke methoden een zending moet worden uitgevoerd. Moeten er ook werkzaamheden aan het product worden uitgevoerd, dan kunt u kiezen voor een logistieke partij met assemblageafdeling.
Logistieke bewegingen
Hoe meer bewegingen, des te hoger de kosten voor de klant. Denk bij bewegingen aan:
-inslag van goederen
-uitslag van goederen
-opslag van goederen
Toegang tot ERP-systeem
Wie inzicht in de voorraden van zijn bedrijf wenst, krijgt toegang tot het ERP-systeem van de logistieke partner. Een handige koppeling tussen jullie beiden. In dit systeem staan alle voorraden van alle klanten. Een up-to-date ERP-systeem is kostbaar maar biedt enorm veel voordelen voor beide partijen. Het maakt bijvoorbeeld mogelijk een cycle count te doen, waarbij wekelijks een lijst wordt uitgereikt van verschillende artikelen die moeten worden geteld. Dit maakt de voorraad te allen tijde accuraat.
Volledige logistieke afhandeling
Wenst u een volledige logistieke afhandeling, dan gaat dit gepaard met een divers aantal werkzaamheden die de kostprijs beïnvloeden. Een aantal voorbeelden:
- Op het moment dat een logistiek bedrijf nieuwe artikelen op voorraad legt voor een klant, wordt dit verwerkt in het ERP-systeem. Dit soort administratieve handelingen worden doorberekend. Het aanmaken van een product kost immers tijd.
- Hetzelfde geldt voor een stuklijst waarbij voor een specifieke samenstelling van een product componenten benodigd zijn. De componenten worden afgeboekt zodat een compleet product ontstaat.
- Moeten de pallets ook worden voorzien van sealing? Dat kost tijd en folie en ook die kosten worden doorberekend.
- Soms wenst een klant dat verbruiksmaterialen in een speciaal doosje worden gedaan. Uw logistieke partner koopt de doosjes in en biedt de artikelen met een up lift aan.
- Daarbij bieden sommige fulfilmentbedrijven de mogelijkheid de spullen niet alleen te bezorgen, maar ook op locatie in elkaar te zetten. Eventuele verpakkingsmaterialen kunnen daarbij meteen retour worden genomen.
- Er zijn logistieke bedrijven die zich hebben toegelegd op het opslaan van dure voorraad, denk aan computers. Daar past een bedrijf zijn complete veiligheidsbeleid op aan. Dit brengt hogere eindkosten mee voor de klant.
Aankomst van de zending
Er zijn verschillende mogelijkheden om een pallet of doos op de juiste locatie te krijgen. De expertise van een fulfilmentpartij helpt bij de keuze voor een goede partner voor verzending. U kunt wel kiezen voor de goedkoopste manier van verzenden, alleen is dan de vraag of de zending ook onbeschadigd en op tijd aankomt. Wie iets meer betaalt voor transport, weet dat de zending goed aankomt. Als klant kunt u de fulfilmentpartner vragen het moment van bezorgen vooraf aan te kondigen bij de ontvanger. U kiest dan voor een tijdslevering, bijvoorbeeld tussen 10.00 en 12.00. Een betrokken logistiek bedrijf denkt altijd zoveel mogelijk met u mee door in uw schoenen te gaan staan. Hoe zouden zij willen dat de zending wordt verzorgd, als het hun product betrof?
De meeste webshops garanderen een bezorging de volgende dag nadat het product is besteld. Vraagt een bedrijf aan de logistiek partner om producten ook nog na 23.00 uur klaar te maken en aan te bieden, dan moet de organisatie daar op worden ingericht.
Verzendkosten bij internationale zendingen
De kosten die u kwijt bent aan een zending naar het buitenland, hangen af van de grootte van de zending. Een partij zoals FedEx vraagt weliswaar om een hogere vergoeding dan een GLS, maar geeft meer garantie over de zending. Een goede fulfilmentpartner maakt de te maken keuzes inzichtelijk en wijst bedrijven op de risico’s. Kiest een klant voor de goedkoopste optie, dan moet hij wel gewezen worden op de daarmee gepaard gaande risico’s. Sommige bedrijven die fulfilment uitbesteden, onderhouden zelf een contract met een vervoerder waar uw fulfilmentpartner gebruik van kan maken.
Onderlinge communicatie
De meeste logistieke bedrijven werken tegenwoordig samen met de klant in een portaal waar voorraden zichtbaar zijn, net als de zending van een product. Het systeem van de klant en dat van het logistieke bedrijf dienen op elkaar aan te sluiten. Hoe verfijnder de software, hoe hoger de kosten. De software, waarin ook API’s kunnen worden gemaakt, maakt onderling communiceren eenvoudig. Een klant die weet dat er een zending uit China zit aan te komen, meldt dat vooraf bij de logistieke partner. De zending komt automatisch in het systeem te staan, wat de klant kosten bespaart. Op dagelijkse basis kunnen orders van klanten het systeem binnenstromen. Automatiseer wat mogelijk is en blijf kort op de bal zitten. Inventariseer samen met uw fulfilment partner waar de mogelijkheden tot succes liggen, zodat jullie allebei kunnen groeien.
Verlengstuk
Zoals eerder aangegeven, zijn de kosten voor fulfilment van verschillende factoren afhankelijk. Er zijn verschillende gradaties van fulfilment partijen en de kosten waaraan u moet denken. Het voornaamste uitgangspunt bij de keuze voor een fulfilmentpartner is dat u merkt dat het bedrijf bij u past. Zorg dat jullie een klik met elkaar hebben, want het logistieke bedrijf wordt immers een verlengstuk van uw eigen bedrijf. Hecht u waarde aan de sociale component? Kies dan voor een bedrijf dat sociaal ondernemen belangrijk vindt. Hoe groter het logistieke bedrijf, hoe anoniemer het contact wordt. Waar voelt u zich prettig bij? Wilt u de kosten voor fulfilment zo laag mogelijk houden? Kies dan voor de grootste partij. Wie een klik wilt voelen en graag persoonlijke aandacht krijgt, doet er goed aan te praten met een fulfilment bedrijf van kleinere omvang.
Offerte aanvragen
Hoe meer inzicht u geeft in het reilen en zeilen van uw bedrijf en de wensen die jullie hebben, des te gedetailleerder kan een offerte worden opgesteld. Geeft u de wensen slechts globaal aan, dan kan het bedrijf ook slechts een globale offerte uitbrengen.
Voor zowel fulfilment als e-fulfilment geldt het principe: tijd is geld. Een logistiek bedrijf houdt net als uw bedrijf rekening met marges die moeten worden doorberekend. Transparantie is daarbij het sleutelwoord. Zorg dat u inzicht heeft in de organisatie en de manier waarop het logistieke proces verloopt.
Bovenstaande informatie geeft u een concreet beeld van de kosten die gepaard gaan met fulfilment. Chain Logistics kan het complete proces van fulfilment voor u uit handen nemen. Voor een betrouwbare partner op het gebied van fulfilment kunt u contact met ons opnemen.