Uncategorized

Gepubliceerd op: 20/06/2023

Over tien jaar wil Chain Logistics een uitstootvrij wagenpark hebben

Sinds een paar weken kunt u chauffeurs van Chain Logistics in een Scania P360 4×2 HEV voorbij zien rijden. Daarmee zet Chain de eerste stap naar het verduurzamen van ons wagenpark dat 35 eenheden telt. “Als ‘social enterprise’ hebben we de ambitie om binnen tien jaar volledig uitstootvrij te rijden,” zegt directeur Rob Jansen. “Met de komst van de Scania met hybride-elektrische aandrijving is de kop eraf.”

Rechts op de foto ziet u de hybride trekker. Beide trailers zijn uitgerust in de nieuwe huisstijl van Chain Logistics.

360 pk 9-liter dieselmotor
De hybride-elektrische 4×2 trekker uit de P-Serie combineert een 30 kWh batterij met een 360 pk 9-liter dieselmotor, zodat niet op actieradius en flexibiliteit ingeleverd hoeft te worden. Jansen legt uit dat een volledig elektrische aandrijving nog een brug te ver is. “Zodra de actieradius voldoende is voor ons werk staan we vooraan om ook een elektrische truck aan te schaffen. Maar het komt regelmatig voor dat we naar Milaan of Zweden rijden en dat is met de huidige generatie nog een te grote uitdaging.”

Tienjarenplan
Desondanks houdt Chain Logistics de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Het hybride rijden ziet het bedrijf als een test. Ondertussen werkt Chain samen met Scania aan een tienjarenplan naar een volledig uitstootvrij wagenpark. Voor Jansen was de business case van de Scania HEV ondergeschikt aan het maatschappelijke belang. “We vinden het heel belangrijk om een positieve bijdrage te leveren aan de wereld om ons heen. Gezien de huidige brandstofprijzen kunnen we ervan uitgaan dat de investering zich waarschijnlijk wel terugverdient. Maar mocht dat niet het geval zijn geweest, hadden we deze stap ook gezet.”

De komende maanden krijgen meerdere chauffeurs van Chain Logistics een rijtraining, zodat ze het maximale uit de hybride technologie kunnen halen.