Gepubliceerd op: 2022-05-10

Overstap naar TMS-systeem leidt tot nog beter klantcontact

Planners en chauffeurs van Chain Logistics B.V. hebben het gemak van een Transport Management Systeem (TMS) omarmd. Business Operations Manager Frank van den Dobbelsteen: “Onze wagens hadden al langer een boordcomputer. Dankzij de koppeling met het TMS-systeem, maken we nu slim gebruik van data.”

Chain Logistics werkt met Business Central, een ERP-pakket van Microsoft vol logistieke modules . Op de werkvloer was men al bekend met een Warehouse Management Systeem (WMS). Sinds 2022 is ook het TMS-gedeelte live. Die livegang was een flinke stap voor Chain Logistics. Planner Bart van Bussel: “Zo’n livegang is een hele leerweg, voor iedereen. In korte tijd moet je leren werken met een nieuw systeem.”

Opsomming van gegevens
Ritten van chauffeurs komen voortaan binnen op hun boordcomputer. Ze zien precies waar ze moeten lossen. Chauffeurs krijgen ook te zien wat ze moeten laden en hoeveel die lading weegt. Een prettige opsomming van alle relevante gegevens, die rechtstreeks naar de chauffeur gaat.

Frank van den Dobbelsteen                 

Frank van den Dobbelsteen (links) en Bart van Bussel                                                     


Navigatie

Inmiddels rijdt geen enkele wagen van Chain Logistics nog zonder boordcomputer. Dat betekent dat in 29 wagens alle benodigde informatie binnenkomt. Bart: “Het was even wennen voor de chauffeurs, maar nu willen ze niet meer terug. Het systeem geeft hen duidelijkheid over het verloop van de dag. De chauffeur drukt op een knop en wordt via de meest logische route genavigeerd. Voorheen was je nog weleens door de telefoon aan het roepen waar iemand naartoe moest, als diegene bijvoorbeeld buiten stond.” Ging een chauffeur op pad, dan schreef hij het volledige adres op van de plek waar een vracht moest worden gelost. Frank blikt terug: “Nu ontstaat er geen verwarring meer als een chauffeur naar Beuningen bij Nijmegen moet rijden en per ongeluk kiest voor Beuningen bij Enschede.”

Inkijkje in wat met de goederen gebeurt
Klanten van Chain Logistics werken met een nieuwe portal via het TMS-systeem. Zij kijken live mee met de goederen en zien wanneer die worden gelost. Frank: “Het geeft hen echt een inkijkje in wat er met de goederen gebeurt. Heeft onze chauffeur de goederen gelost, dan ziet de klant een tijdstempel.” Iedere order van een klant, komt automatisch binnen in het systeem. Bart plant de order op een rit en zet de rit door naar een chauffeur.

Grafische weergave van planning
Het planbord is een veelgebruikt hulpmiddel van de planning. In een oogopslag zien ze welke chauffeur is ingepland op welke rit. Ook laat het planbord aan de hand van een tijdsbalk de status zien van een rit. Bart: “Dat maakt het eenvoudiger om specifieke vragen van klanten direct te beantwoorden. Is een tijdstip niet langer haalbaar, dan valt dit meteen op en koppelen we het terug aan de klant. We zijn nu minder bezig met administratie en krijgen meer werk af. Dankzij deze omslag bellen we nu vaker met klanten dan met de chauffeurs. Het contact is intensiever geworden.”