Gepubliceerd op: 24/02/2023

Van bewerkelijk product naar assemblage van innovatieve laadoplossing

Hoe maak je efficiënter gebruik van het reguliere stopcontact? Door stopcontacten te voorzien van USB-poorten. Smarter Living uit Dordrecht besloot zich in 2017 volledig op dat idee te richten. Supply Chain Manager Niels Kanters: “Elektrische apparaten worden steeds vaker met alleen een usb-kabel geleverd. Met onze producten spelen we in op die trend. Dankzij ons innovatief ontwerp zijn we de enige partij op de Europese markt die deze stopcontacten, met bijbehorende certificering, verkopen.” Als 3PL-dienstverlener neemt Chain Logistics de assemblage en de warehousing van de producten op zich.

Onderscheidend
Samen met de klant werken de engineers van Smarter Living aan de ontwikkeling van de laadoplossing. Het onderscheidend vermogen zit hem vooral in het vermogen dat de USB-poorten leveren en de inbouwdiepte van het product. De huidige producten hebben slechts een inbouwdiepte van 32 millimeter. Daardoor kunnen de stopcontacten behalve bij nieuwbouwprojecten ook bij renovatieopdrachten worden gebruikt.

Van halffabricaat naar eindproduct
De halffabricaten arriveren vanuit China. Daarna assembleren de medewerkers bij Chain Logistics de eindproducten. Behalve de assemblage verzorgt Chain Logistics de warehousing. De producten vertrekken uiteindelijk naar eindgebruikers in landen zoals Nederland, Duitsland, Frankrijk, Zweden en Spanje.

Een bewerkelijk product
Van de producten die Smarter Living verkoopt, bestaan wel twee-tot driehonderd varianten. Chain Logistics ziet ze allemaal voorbijkomen, duizenden per week. Het verschil tussen de producten zit ‘m onder andere in de kleur van de cover, de verpakkingssoort en bestickering. Een bewerkelijk product, noemt Kanters de stopcontacten. “Dat is gelukkig precies waar Chain Logistics sterk in is, omgaan met bewerkelijke producten. Bij ons geldt een echte outsource cultuur. Wij doen de ontwikkeling, marketing en sales. De productie besteden we uit. Groeien in hoeveelheid mensen is geen doel op zich. We richten ons op waar we goed in zijn en laten onze samenwerkingspartners hetzelfde doen.”



Menselijke handelingen

Zodra de order op woensdag binnenkomt, pikt Chain Logistics de componenten uit het warehouse en starten de medewerkers met assembleren. De order is de volgende week op vrijdag gereed. Er komen nogal wat menselijke handelingen bij de assemblage kijken. Chain Logistics voert ook ter plekke testen uit: zit de cover op de juiste plek ten opzichte van de usb-poort? Na assemblage van de producten, zorgt Chain Logistics dat alles klaarstaat voor vertrek.

Op- en afschalen
“Toen we in 2017 onze samenwerking startte, verwerkte Chain Logistics nog maar een fractie van wat het nu doet. De markt fluctueert, we kunnen niet altijd een stabiele productiehoeveelheid garanderen. Soms verkoop je meer dan wat je eigenlijk aankunt. Daarin vertrouwen we op Chain Logistics. Zij kunnen makkelijk opschalen en afschalen met flexibel personeel.”

Wekelijks contact
Niels spreekt wekelijks met een medewerker van Chain Logistics. Dan gaat het over een wijziging in de stuklijst, of over een andere samenstelling van componenten. “Ieder kwartaal kijken we waar we staan: waar zijn we tegenaan gelopen en wat kunnen we eventueel verbeteren zodat de kwaliteit nog verder omhoog gaat. Op dit moment bekijken we hoe we met hetzelfde aantal mensen het volume omhoog kunnen schroeven. Het hele proces is lastig te automatiseren, het menselijk oog ziet heel veel. Juist bij dit product is dat belangrijk, want zelfs de kleinste afwijking valt op. Ook daarom houden we elkaar scherp.”

Wilt u net als Smarter Living groeien en samenwerken met een 3PL-dienstverlener voor uw assemblageproces, warehousing of transport? Laat het ons weten. We horen graag van u.