Assembly, Logistics, Specialties

Gepubliceerd op: 29/06/2020

Ondernemen in coronatijd: Omdenken en vooruit kijken

Positief ondernemen en denken in oplossingen is de kracht van Chain Logistics uit Uden om ook tijdens de coronacrisis hun business draaiende te houden

Chain Logistics in Uden levert logistieke diensten en assemblage-oplossingen voor bedrijven. Ook in moeilijke tijden, is een positieve grondhouding en betekenisvol ondernemen bepalend voor het succes. Daarbij zijn ze gericht op de lange termijn en continu bezig met ontwikkeling en innovatie. De coronacrisis heeft het bedrijf zelfs weer wat gebracht. Vooruitkijken, omdenken en niet bij de pakken neerzitten, dat is het motto van CEO Rob Jansen in deze toch lastige tijd.

Als je Rob Jansen beluistert is er bij zijn bedrijf eigenlijk niet zo heel veel veranderd sinds het uitbreken van de coronacrisis. ,,We zijn gezond, het gaat goed en natuurlijk houden we bij de werkplekken in ons bedrijf rekening met de RIVM richtlijnen en 1,5 meter afstand. Waar dat lastiger is gebruiken onze mensen mondkapjes. Maar we mogen niet klagen, er zijn ondernemers die het veel zwaarder hebben.” Toch was er wel degelijk sprake van negatieve gevolgen door de coronapandemie.

Volledig ontzorgd
,,Wij merkten in februari bij de transport en warehouse gerelateerde activiteiten nog weinig hinder, maar de assemblage tak werd hard getroffen omdat de aanvoer van bepaalde artikelen uit China plotseling stagneerde. Daardoor konden we orders voor een van onze grote klanten niet afmaken. Dat zorgde ervoor dat de omzet in een maand tijd met bijna 70% afnam. Zorgwekkend, maar vooral zaak om actie te ondernemen en te bekijken wat kan helpen om de productie weer op gang te helpen” vertelt Rob Jansen. Hij vervolgt: ,,We voerden succesvol een nieuwe ompakopdracht uit voor een supermarkt. Vanwege de toegenomen thuisconsumptie van bier, was er meer vraag naar 12-packs bier in krimpfolie. We hebben daarvoor zelfs geïnvesteerd in twee nieuwe bundelpackmachines. Daarnaast hebben we vol ingezet op social media uitingen en koude  acquisitie. We ontdekten dat er mogelijkheden waren voor nieuwe business met bedrijven die elders, al dan niet door de crisis, vastgelopen waren.  Zo kwam een nieuwe opdracht van een kledingbedrijf, dat vanwege de crisis niet meer terecht kon bij hun vaste relatie en bij ons volledig kon worden ontzorgd.”

Social enterprise
Zijn positieve toon en energie werken aanstekelijk. Die positieve houding is volgens Rob dan ook noodzakelijk om je te kunnen laten omringen door positieve medewerkers ,,Wij willen niet alleen tevreden klanten, maar ook tevreden medewerkers. Door onze manier van werken, helpen we onze medewerkers aan een betere toekomst. Zij kunnen zich ontwikkelen op een manier die bij hen past. We zijn ook een ‘social enterprise’. Wij geven inhoud aan betekenisvol ondernemen door ons steentje bij te dragen aan de levenskwaliteit van anderen. We kennen voor het aannemen van productiemedewerkers ook het principe van ‘open hiring’. Geen moeilijke sollicitatiebrieven en cv’s maar gewoon komen praten en in de praktijk laten zien wat je in huis hebt. De eerste keer is dat spannend, je gaat dan vooral af op het uiterlijk. Maar met de juiste functie en begeleiding blijkt zo’n kandidaat dan toch prima te functioneren. Dat ‘open hiring’ blijkt prima te werken voor ons.”

Niet over een nacht ijs
Rob vervolgt: ,,Die positieve houding straalt dan ook weer uit naar klanten die graag zaken met je willen doen. Zelfs tegen de stroom in. Sinds ons bestaan als bedrijf is dit al de derde crisis die we meemaken. Tijdens de vorige crisis in 2007 betrokken we net onze nieuwbouw. We hebben toen een koeriersbedrijf overgenomen om op die manier te overleven. Ook dit jaar staat er weer nieuwbouw gepland die we hopelijk nog voor Kerst kunnen betrekken. Deze nieuwbouw, niet ver van onze huidige locatie in Uden, is maar liefst vier keer zo groot als het huidige pand. Een beslissing, gericht op de toekomst, waarbij we echt niet over één nacht ijs zijn gegaan en waarbij ook Rabobank, zoals altijd, met goed advies heeft geholpen.  We blijven toekomstgericht denken en handelen en voelen ons daarin ook gesterkt door onze partners.”

Bron: https://sites.rabobank.nl/