Chain Logistics is niet een bedrijf dat zich naar buiten met een enorm MVO programma profileert als groen en maatschappelijk betrokken. “Natuurlijk zijn wij ons bewust van People Planet Profit. Maar we zijn en blijven een commercieel bedrijf. Maar als we iets moeten en het kan groener, dan moet je dat natuurlijk doen,” vertelt Rob Jansen, “Bijvoorbeeld: we gaan een nieuw pand bouwen, dat is dus een mooi moment om te kijken hoe we dat binnen onze mogelijkheden zo energieneutraal mogelijk krijgen. Maar we zullen het niet met een groot bord op de deur zetten. Mijn vrouw en ik rijden allebei elektrisch. Maar ook hier geldt dat we dan doen omdat we met onze kilometrage ook elektrisch uit de voeten kunnen. In onze fysieke distributie zou ik dat ook willen, maar dat past dat gewoon nog niet: te veel haken en ogen en er is nog steeds geen businesscase mee te maken.”
Als we iets moeten en het kan groener, dan doen we dat!
Rob is heel benieuwd wat de nieuwe Scania P280 bakwagen op LNG gaat doen. “We hebben voor die auto gekozen omdat we voor onze langere ritten een nieuw voertuig nodig hadden. De auto moet heel Nederland door rijden maar ook bescheiden internationaal, lees een beetje de grens over kunnen. Daarbij trok LNG onze aandacht. Dat leek mij een uitdaging die past binnen ons bedrijf. Bij ons zijn alle voertuigen op de wat langere afstand Scania’s dus dat ook de LNG-auto van dat merk moest zijn, stond meteen vast. Tijdens een fabrieksbezoek aan Zweden is mij uitgelegd dat LNG voor wat wij willen beter gaat werken dan CNG, dus hebben we die raad opgevolgd. Maar met wat de dealer zo heeft uitgerekend, gaan we er voorlopig nog vanuit dat we met deze auto een licht hogere TCO zullen hebben vergeleken bij een diesel. Dat nemen we voor lief want aan de andere kant hebben we steeds meer klanten die om dit soort voertuigen vragen.”
Bovendien hangt volgens Rob heel veel af van hoe de chauffeurs zich zullen ontwikkelen op de LNG-truck. “Ik heb begrepen dat zo’n voertuig toch heel anders rijdt, dat je hem nog veel en veel langer kunt laten uitrollen dan een diesel. Dat spaart natuurlijk kilo’s gas als een chauffeur daar interesse en enthousiasme voor opbrengt. Daar gaan we dus veel werk maken met extra training op deze auto. Want ik denk dat dit de overall kosten zeker ten goede komt.”
De chauffeur krijgt daar een heel mooie distributiewagen voor terug. “We hebben gekozen voor de middellange P-cabine met een normale dakhoogte en grote tanks zodat de actieradius tegen de 1.000 kilometer aan zit. Op binnenlandse ritten denken we dat we dan maar één keer in de twee drie dagen hoeven te tanken. Verder hebben we hem uitgerust met een vaste bak met ‘Zweedse deuren’ aan de zijkant. Die kunnen twee aan twee helemaal wegklappen. Dat is niet alleen makkelijk bij klanten voor de deur. Op die manier kunnen we ook grotere ladingstukken als machines eenvoudig meenemen. En daar hebben wij wel een aantal klanten voor.”