Gepubliceerd op: 08/09/2020

Michèlle van Helvoirt stoomt Chain klaar voor de toekomst

In de rubriek ‘Maak kennis met’ maakt u kennis met de mensen achter de schermen bij Chain Logistics. Onze onmisbare medewerkers zorgen er samen voor dat uw logistieke opdrachten iedere dag weer in goede banen worden geleid.

Deze keer aan het woord: onze gedreven HR-manager Michèlle van Helvoirt.

“Ik was niet aan het solliciteren, maar ik wist: dit moet ik gewoon doen”

Michèlle van Helvoirt werkt sinds januari 2020 als HR-manager bij Chain. Toch voelt het alsof ze hier al een paar jaar werkt. Ze kent het bedrijf dan ook van vroeger en ook Rob, Rik en Tim zijn geen onbekenden voor haar.

“Ik ken de familie Jansen al vanaf mijn kinderjaren en bij een social enterprise bijeenkomst kwamen Rob en ik weer in gesprek. Na wat bijkletsen kwam ter sprake dat Chain nog een nieuwe HR-manager zocht. Ik ben vrijblijvend op gesprek gegaan en door het enthousiasme van Rob over Chain dacht ik: dit moet ik gewoon doen.”

HR biedt nog volop uitdaging
Michèlle houdt zich bij Chain bezig met alle zaken rondom het personeel. Een taak waarbij ze zich niet hoeft te vervelen. “Er liggen nog zo veel kansen en mogelijkheden bij Chain op het gebied van HR. We bestaan dit jaar natuurlijk 20 jaar en hebben al veel prachtige dingen bereikt. Maar naar de toekomst toe kunnen we nog verder gaan professionaliseren. Omdat we gaan groeien, horen daar bijvoorbeeld ook de juiste beleidsstukken bij en de juiste omgang met personeel,” licht ze toe.

Michèlle vervolgt: “We zijn onder andere bezig met het opstellen van een personeelsreglement, het anders regelen van het verzuimbeleid en nieuwe bedrijfskleding. Ook bekijken we wat we kunnen doen met verjaardagen, jubilea en trouwen. We zijn niet voor niets de meest persoonlijke logistieke dienstverlener, de persoonlijke band met zowel onze klanten als ons personeel is belangrijk. Dat moeten we dus ook laten zien. Bij Chain ben je geen nummer, het is gezellig én er wordt hard gewerkt. Maar ik wil echt een fundament leggen voor de komende 20 jaar, zodat iedereen weet waar hij aan toe is. Wat personeelszaken betreft, kun je hoop vooraf vastleggen. Duidelijkheid scheppen voor iedereen. En dat ga ik dus ook doen.”

“Ik krijg de vrijheid om dingen te regelen. Dat is het mooie aan Chain.”

Vormgeven aan personeelsbeleid
Hoewel Chain dus al 20 jaar bestaat, kan Michèlle het HR-beleid nog helemaal verder vormgeven. Hier liggen nog mooie kansen en mogelijkheden. Als MT-lid denkt ze ook strategisch mee. “Ik ben creatief ingesteld en heb veel ideeën. Het is leuk dat ik dat hier ook echt kan delen. En dat er dan ook wat mee wordt gedaan. Ik krijg echt de vrijheid om dingen te regelen, dat is het mooie aan Chain.”

Toen Michèlle hier kwam, ging Rob veelal nog zelf de gesprekken met kandidaten aan. Iets wat ze snel van hem heeft overgenomen. “Ik ben aangenomen om mee te kijken en mee te denken wie er binnen het bedrijf past’, vertelt Michèlle. “Dus dat hoort daar ook bij. Zo kijk ik steeds meer welke zaken mensen uitvoeren die niet bij hen horen, om zo eenieder hetgeen te laten doen wat bij zijn of haar functie hoort.”

Meest persoonlijke logistieke dienstverlener
Als meest persoonlijke logistieke dienstverlener is het dus belangrijk dat medewerkers zich geen nummer voelen. Maar ook de klanten niet. Negen van de tien keer wordt de telefoon bij Chain direct opgenomen door degene die je moet hebben. “Heel goed,” zegt Michèlle. “De ontvangst mag soms nog wat beter, maar ook daar is al rekening mee gehouden in het nieuwe pand. Daarnaast is het belangrijk dat we niet alleen zeggen: dit is ons product en dit is onze dienstverlening, maar meer: heb je een probleem, laat het ons weten en dan denken wij met je mee, op het gebied van warehousing, logistiek/transport en assemblage.”

“Ik denk dat veel klanten dat persoonlijke contact hier echt prettig vinden,” vervolgt ze. “Klanten komen binnen en kennen bijna iedereen. Dat is al anders dan bij andere bedrijven waar je bij de receptie plaats mag nemen. Hier is dat echt niet. In het nieuwe pand kom je binnen in de entreeruimte met aan weerszijden glas. Links zit de Transportafdeling, rechts zit Administratie en HR. Zo ziet altijd wel iemand of er een bezoeker is. Je wordt dus sowieso persoonlijk ontvangen.”

Open Hiring
Ook de Open Hiring procedures gaan via Michèlle. Een mooi initiatief volgens haar, hoewel soms ook wat lastig bij bepaalde vacatures. “Bij Open Hiring geldt dat de eerste op de lijst ook mag beginnen zonder dat er een sollicitatiegesprek heeft plaatsgevonden. Ook al zijn er dan misschien ook net wat betere kandidaten voor die specifieke werkzaamheden.”
“Ik zeg altijd: ‘De weegschaal moet in balans zijn.’ Ik ben er zeker voor om mensen een kans te geven, maar de verhouding tussen sociale en reguliere sollicitanten moet wel goed zijn. Dus sociaal, ja zeker, maar wel tot een bepaald punt.”

“We zijn te klein voor een tafellaken, maar te groot voor een servet”

Nieuwbouw biedt toekomstperspectief
Op de vraag wat Michèlle van de nieuwbouw verwacht, antwoordt ze: “Dit biedt zeker toekomstperspectief. Ik denk ook dat Chain dit écht nodig heeft om verder te kunnen. In het nieuwe pand kunnen we een vernieuwde start maken. Met de juiste mensen met de juiste motivatie op de juiste plek. We zijn nu begonnen met nieuwe personeelskleding, ook bij assemblage, zodat we een eenduidige en professionele uitstraling krijgen. Rob zegt altijd zo mooi: “We zijn te groot voor een tafellaken, maar te klein voor een servet” en dat klopt ook, maar door ook die kleine dingen nu goed te regelen, kun je dadelijk wel door.”

Een nieuw en groter pand betekent niet direct dat er ook vier keer zoveel personeel nodig is. Dus bekijkt Michèlle ook wie, wat en waarvoor nodig is, wie er kan en wil doorgroeien etc. “Het anders organiseren van functionerings- en beoordelingsgespreken is daarvoor belangrijk”. Daarom stellen we bijvoorbeeld hernieuwde functieprofielen en een salarishuis op. Straks met het nieuwe pand, mooie kleding, de juiste uitstraling en de juiste mensen op de juiste plek, dan gaat Chain echt skigh high. Hiermee bedoel ik niet dat we té hard groeien, maar wel dat de neuzen dezelfde kant op staan en we de goede kant op groeien.”

Frisse wind door de organisatie
Het nieuwe personeelsbeleid zorgt dus voor een verdere professionalisering van Chain. Af en toe een frisse wind in de organisatie is hierbij ook belangrijk. De combinatie van jongere en oudere werknemers, junior en senior, maar ook het voorzien van stageplekken en dat jongeren hun eindexamenopdrachten hier kunnen doen, dat is echt van belang. Jongere medewerkers komen ook weer met frisse ideeën. “En dan weet ik: dit is goed voor Chain. Hier moet naar geluisterd worden. Ons personeel is namelijk ons visitekaartje,” licht Michèlle toe.

“Ik heb ook voorgesteld om per kwartaal een soort van toolbox of medewerkersbijeenkomst te organiseren. Gewoon om eens te laten zien: hoe staat Chain ervoor. Ze inzicht geven in bepaalde beleidszaken zoals bijvoorbeeld ziekteverzuim. Maar ook om te kijken wat er speelt onder de medewerkers en vragen waar ze denken zelf nog een steentje te kunnen bijdragen. Zodat ze zich ook meer verantwoordelijk voelen, meer betrokken raken én weten dat ze altijd bij mij terecht kunnen als er wat speelt, zowel zakelijk als privé, of het nu leuk nieuws is of niet.”

Ze sluit af: “Dus ja, er komt veel kijken bij mijn functie hier. Er is nog genoeg te doen. Maar het is een superleuke uitdaging die ik maar al te graag met beide handen aangrijp.”