Uncategorized

Gepubliceerd op: 13/06/2025

Harold is als planner ook een luisterend oor voor personeel

Een sfeer van ‘ons kent ons’ en gemoedelijkheid. Dat voelde Harold van der Leest direct toen hij voor het eerst bij Chain Logistics binnenstapte als senior transportplanner. Een nieuwe uitdaging, want tot voor kort werkte Harold nog als planner in de farmaceutische sector.

Zijn overstap naar Chain Logistics gaf hem meteen meer rust. Op zijn vorige werk plande Harold wel 50 ritten per dag in. Tijdens de halve dag die hij meeliep voorafgaand aan zijn eerste werkdag bij Chain, voelde hij meteen dat het goed zat. Op alle afdelingen, en zeker ook op de afdeling Planning, waar hij kennismaakte met zijn nieuwe collega: “Er is direct een goede wisselwerking ontstaan tussen mij en Glenn.”

Inkijkje in de dag
Degene die vroeg begint, vangt vanaf 7.00 uur de chauffeurs op. Dat is dezelfde collega die de dag ervoor een latere dienst had en toen de binnenkomende telefoontjes afhandelde. “Nadat de chauffeurs de weg op zijn, ga je op kantoor verder met het verwerken van de laatste ritten van gisteren. Je rondt de aftekenlijsten en urenregistraties af, waarna de nieuwe planning wordt opgestart. In het begin van de middag koppelen we de ritten voor de volgende dag. Daarnaast regelen we koeriers en zetten we aanvragen uit voor ritten van externe partijen.”

Mensenmens
Harold noemt het werk afwisselend en vindt ook het administratieve deel goed behapbaar. “Wat dit werk zo leuk maakt, is dat we onze chauffeurs goed gemotiveerd houden en een luisterend oor bieden. Soms moet je mensen ook ergens op aanspreken, dat hoort er nu eenmaal bij. Het persoonlijke contact vind ik het mooiste deel van mijn werk, want ik ben een mensenmens. Tegelijk is het plannen van de ritten minstens zo belangrijk. Als ik aan het einde van de dag naar huis ga, denk ik tevreden: ja, we hebben weer een goede planning weggezet.”

Anticiperen
Het anticiperen op wijzigingen geeft dynamiek aan het werk. Bijvoorbeeld wanneer er een spoedvraag binnenkomt en Harold samen met collega Glenn ervoor zorgt dat een pakket zo snel mogelijk op de juiste plek terechtkomt. “We werken met Navitrans. Met dit programma doen we vrijwel alles: plannen, verlof noteren, voertuigen reserveren, ziektemeldingen verwerken. Zelfs de financiële kant zit hierin verwerkt. Dankzij de software van Trimble zien we precies waar onze chauffeurs zich bevinden, waardoor we snel kunnen inschatten wie er eventueel aan het einde van de dag nog een extra rit kan uitvoeren.”

Inbreng en flexibiliteit
De mogelijkheid om eigen ideeën in te brengen en de flexibiliteit in het werk ervaart Harold als zeer prettig. Ook het persoonlijke contact met de chauffeurs als ze terugkomen van hun rit vindt hij belangrijk. “Of je maakt eens tijd vrij om een klant persoonlijk te bezoeken. Dat is goed voor de continuïteit van het werk, maar zorgt ook voor een mooie afwisseling.”

Zie jij een baan bij Chain Logistics, net als Harold, wel zitten? Bekijk dan de mogelijkheden op onze pagina ‘Werken bij’.