“Bij onze creatieve klanten komt een flexibele transportpartner kijken”
Bij ieder project speelt bij Metaalplan uit Waalwijk flexibiliteit een sleutelrol. “Onze klanten zijn creatief en sterk in het bedenken wat ze willen”, legt eigenaar Bert Verlaan uit. Denk aan grote metalen kunststukken, zoals de letters ‘I am Amsterdam’. Aan het bedrijf van Bert de taak elk project tot in de puntjes te realiseren. Daarvoor schakelt Metaalplan onder andere de hulp in van Chain Logistics.
Metaalplan richt zich op interieurbouw en kunst. Het werk varieert van seriematig tot enkelstuks. “Het kan echt van alles zijn.” Bij het realiseren van de plannen is Chain voor Metaalplan een belangrijke schakel. “Ze denken met ons mee op elk moment. Bij het lossen van materiaal in de realisatie van de Lochal in Tilburg bijvoorbeeld, kon niet zomaar een vrachtwagen het terrein op komen rijden. Dat moet op het juiste moment en op de juiste plek gebeuren.”
Chain begrijpt ons
De samenwerking met Chain groeide in de loop der jaren. Bert: “Telkens keken we: wat werkt wel, en wat werkt niet. Met vallen en opstaan vonden we de juiste formule. We kennen een onregelmatige productie. Bij ons vertrekken er geen kant-en-klare pallets van A naar B. Je hebt een transporteur nodig die dat snapt. Schakel je een willekeurig transportbedrijf in dat alleen rekent en rijdt, maar geen gevoel of knowhow heeft, dan gaat het vroeg of laat mis.”
Snel schakelen
Als maakbedrijf zijn we voor een groot deel ook bezig met regelen en organiseren. Daarom rekenen we op Chain alsof het onze eigen transportafdeling is. Zij moeten dat als transporteur ook willen, die vorm van flexibiliteit. Gelukkig is dat precies wat Chain doet. Ook een wijziging in de plannen pakken ze goed op. En zit de planning bij Chain vol, dan schakelen ze een collega-transportbedrijf in. In plaats van zelf te investeren in een eigen vrachtwagen en chauffeur, kies ik bewust voor Chain.”
Goede voorbereiding, maar altijd wendbaar blijven
Bert maakt de routes, zorgt dat alles klaarstaat en geeft de chauffeur van Chain instructies, zodat hij precies weet waarmee hij rekening mag houden. “Tegelijk ben je altijd afhankelijk van externe omstandigheden, denk aan last-minute wijzigingen of specifieke wensen van klanten. Dan moet je als transportpartner niet moeilijk doen, maar kunnen schakelen.”
Groei en bewust gekozen continuïteit
In 2024 verhuisde Metaalplan van Uden naar Waalwijk. “We hebben bedrijven overgenomen en zitten boordevol ambitie. We zijn nu bezig met het zoeken naar de juiste organisatie en vorm. Chain neem ik bewust mee in die nieuwe structuur. Zelfs al hebben de overgenomen bedrijven hun eigen transporteurs, ik kies ervoor om de samenwerking met Chain voort te zetten waar dat kan. Dat ik niet ben overgestapt naar een transportbedrijf hier in de buurt, zegt genoeg over onze samenwerking. Dit doe je alleen als je weet wie er in die wagen zit.”
Toelichting bij de foto’s
Bert: “Voor de Lochal in Tilburg maakten we alle wanden en lichtschachten, bekleed met staalplaten. De staalplaten leverde Chain op pallets in 10 tot 15 zendingen. De platen waren 3 bij 1,5 meter groot en zijn met heftrucks geladen en gelost. Hier leverden we ook twee treinonderstellen, met daarop een blad dat ook als podium wordt gebruikt. Het houten blad rust op een onderliggende staalconstructie die vastzit aan het onderstel. Die onderstellen hebben wij zelf bedacht en geconstrueerd.”
Werkt u ook met creatieve of onregelmatige projecten en zoekt u een transportpartner die daarin meebeweegt? Chain Logistics staat klaar met maatwerk, korte lijnen en een proactieve aanpak. Ontdek wat we voor uw organisatie kunnen betekenen op onze transportpagina.