Gepubliceerd op: 14/03/2013

Brabants Dagblad: Sociaal hart vóór de winst

Chain Logistics in Uden breidt na Vught uit met een vestiging in Nijmegen.

Op vrijdagmiddag wordt er steevast friet gehaald voor het Jagersveld 10 in Uden. In de huiselijke ingerichte kantine eten alle medewerkers van Chain Logistics mee. De medewerkers van de assemblage, het distributiecentrum, de chauffeurs en het kantoorpersoneel.

Directeur Rob Jansen en zijn vrouw en twee zonen zitten er ook bij, zoals ze op de werkvloer regelmatig ook ‘gewoon’ meedoen. „Dat vinden sommige medewerkers heel vreemd”, zegt Jansen.

„Jij bent toch de directeur, zeggen ze dan. Maar ik wil weten wat de mensen bezighoudt, wat ze meemaken op de werkvloer. Ik ben graag tussen de mensen.” Een sociaal trekje dat het bedrijf van Rob Jansen zo bijzonder maakt.

Want bij Chain Logistics werken mensen van allerlei pluimage. Via sociale dienstverbanden als de IBN uit Uden en Veghel, SHD uit Oss, WSD uit Vught en Boxtel, Picos uit Den Bosch, de gemeenten en arbodiensten, maar ook mensen met een gok- en drankverslavingen, een handicap of mensen die in een reïntegratietraject zitten.

Rob Jansen heeft vanuit het harde bedrijfsleven geleerd dat hij graag iets voor mensen betekent.  Voordat hij namelijk 12,5 jaar geleden Chain Logistics oprichtte, werkte hij bij diverse Amerikaanse, prestatiegerichte bedrijven. „In de automotive en it. Onder andere Modine, ModusLink, Apple,” somt hij op. „Prima bedrijven hoor, sommige heb ik nu als klant,maar ik voelde me niet prettig bij een werkwijze die alsmaar om snelheid en prestatie draait. Ik wilde het anders doen.”

img-sociaalhart-01

Hij begon een transportbedrijf aan de Rietdekkerstraat in Uden. „We hadden één grote klant, waar we voor 95 procent van afhankelijk waren. Gevaarlijk, ja. Om wat uit te breiden namen we Koeriersdienst Uden over, een bedrijf met zes auto’s. En omdat we voor een klant op een gegeven moment wat doppen in elkaar moesten zetten, zijn we assemblage erbij gaan doen. Met behulp van thuiswerkers, maar vooral zelf aan de keukentafel. Doppen-klappen noemden we dat. Het hele gezin hielp ‘s avonds mee; mijn vrouw, mijn twee zoons en dochter. Omdat we veel zelf konden doen, konden we de opbrengst mooi in het eigen bedrijf steken.” Nu werken vrouw Jolanda en zoons Tim en Rik nog altijd mee in het bedrijf. Tim als productieplanner en kwaliteitsbewaker en Rik als verantwoordelijke voor het magazijn en voor het onderhoud aan auto’s en gebouwen.

Chain is sinds enkele jaren gevestigd tussen grote transporteurs als Sanders Fritom en Verhoeven op bedrijventerrein Hoogveld in Uden. Met deze bedrijven werkt Chain nu nauw samen. Met inmiddels 15 vaste medewerkers, zo’n 30 oproepbare chauffeurs en ongeveer 40 medewerkers op de assemblage, hoeft de familie Jansen ‘s avonds voor de buis geen ‘doppen meer te klappen’. „Nu doen we andere dingen, zoals oplossingen bedenken voor verpakkingsproblemen”, lacht Jansen.

In november opende Chain Logistics een tweede vestiging in Vught en dit jaar staat de ingebruikname van een nieuwe vestiging in Nijmegen gepland. Allemaal met mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt. „We begeleiden mensen naar vast werk. Maar helaas niet in ons bedrijf, want we kunnen niet iedereen aannemen. Al zouden de meesten dat wel willen…”
Chain Logistics is goed voor een jaaromzet van 2 miljoen euro. Het succes zit ‘m volgens Jansen vooral in de kleinschaligheid van het bedrijf. „Daarom breiden we uit op meerdere locaties, in behapbare units, in plaats van Uden tot één grote vestiging te maken. We willen korte lijntjes. Dat is belangrijk voor de mensen die bij ons werken. Het zijn mensen die zich veilig willen voelen. De zaak moet overzichtelijk zijn. Er zitten mensen tussen die verschillende niveau’s van begeleiding nodig hebben.”

Nu de overheid bedrijven verplicht om een gedeelte van het aantal arbeidsplaatsen te bestemmen aan sociale werkgelegenheid, zal voor Chain Logistics de concurrentie toenemen. Maar Rob Jansen is niet bang veel opdrachten te verliezen. „Waar anderen nog moeten beginnen, hebben wij onze zaakjes al op orde. Bovendien is het onze insteek niet om megawinsten te draaien. Wij kennen geen bonussen. Wat we verdienen vloeit terug in het bedrijf. Winst is belangrijk om te kunnen blijven bestaan. Dat is juist mijn filosofie, de reden dat ik op een andere manier ben gaan werken dan de bedrijven waar ik voorheen werkte.”

Jansen heeft in middels behoorlijk naam gemaakt bij instanties die werk zoeken. „Uitzendbureaus kloppen hier vaak aan, maar wij doen alleen zaken met werkgelegenheidsinstanties die ook sociaal iets betekenen. We kunnen mensen die moeilijk ‘plaatsbaar’ zijn, plezier in werk geven, een ritme en een inkomen. Dan is ons doel bereikt. Daar word ik echt gelukkig van.”

  • Rob Jansen richtte 12,5 jaar geleden Chain Logistics op uit onvrede over het prestatiegerichte bedrijfsleven.
  • Hij startte aan de Rietdekkerstraat in Uden met een opslagruimte van 250 vierkante meter. Nu zit het bedrijf aan het Jagersveld in Uden met 1100 vierkante meter.
  • Onlangs opende het een vestiging in Vught en over enkele maanden begint het in Nijmegen.
  • Chain Logistics en Chain Assembly zijn de twee takken van het bedrijf. Ze doen aan assemblage,  pslag, sneltransport, pakket- en palletdistributie.
  • Opdrachtgevers zijn onder andere Heurkens & Van Veluw (RVS metaal), Swiss Sense (bedden), Omron Den Bosch (medische apparatuur), Oosterbeek Verpakkingen (cosmetica, voedingsmiddelen), Teamplast en Plasticum (beide cosmetica en voeding verpakkingstechnologie), Royaums (exclusieve sneakers), Search (onderzoek & Milieu), Fedex (internationale express diensten).
  • In Uden werken 15 mensen in vaste dienst, 25 tot 30 chauffeurs op oproepbasis en 40 mensen via sociale dienstverbanden in de assemblage.
  • Het bedrijf in Vught, aan de Kettingweg, is inmiddels volop in bedrijf. Daar is het bedrijf een samenwerking aangegaan met de WSD Groep, dat in Vught de sociale werkvoorziening regelt. Er werken eveneens ongeveer 40 mensen.
  • De activiteiten in Vught zijn dezelfde als in Uden: assemblage, pakketdienst, opslag en distributie.
  • Chain Logistics werkt volgens het principe van sociaal ondernemen: een maatschappelijk doel nastreven en financieel zelfvoorzienend zijn. Een groot deel van de winst vloeit terug naar mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt.