Direct Express, Distributie & Mailing, Document bemiddeling, Economy Express, Logistics, Pallet distributie, Postbezorging, Specialties, Warehousing

Gepubliceerd op: 04/08/2015

Omzet transport en logistiek blijft onder druk staan

Nu.nl rapporteert dat de transport- en logistieksector zal in de tweede helft van dit jaar verder groeien, maar de omzet zal nog wel onder druk blijven staan.
Dat voorspelt het economisch bureau van ING dinsdag. De analisten voorspellen een volumegroei voor heel 2015 van 2,7 procent. In 2014 werd nog een groei van 2 procent gerealiseerd. Daarnaast groeit de omzet dit jaar naar verwachting met 2,5 procent. Vorig jaar steeg de omzet nog met 2,2 procent.

 

Tarieven

Dit jaar zal de logistieke dienstverlening weer de sterkst groeiende tak van de sector zijn. Dit is drie jaar lang niet het geval geweest. In andere takken zullen de omzetten onder druk blijven staan vanwege de relatief lage tarieven.

Zo zal het vrachtvolume van de binnenvaart naar verwachting groeien, terwijl de omzet minder hard zal groeien vanwege de lage tarieven. Dat geldt ook voor de zeevaart en de luchtvaart.

 

Uitdagend

“De sector groeit uitsluitend op volume. Al langere tijd stijgen de tarieven nauwelijks.” Daarmee blijft het “speelveld ondanks herstel uitdagend”. In de afgelopen vijf jaar was er slechts één jaar waarin de vervoersprijzen sterker zijn gestegen dan de inflatie. Dat was in 2010.

Volgens sectormanager transport en logistiek Machiel Bode wordt tariefdruk dan ook “steeds nadrukkelijker een structureel verschijnsel” in de sector.

logistic

Brandstof

Daarnaast is de gemiddelde winstgevendheid van het wegtransport voor het tweede achtereenvolgende jaar verbeterd. Dat hangt samen met een groei van het volume en de gunstige ontwikkeling van de brandstof- en loonkosten in 2014.

“Doordat de kosten dit jaar weer licht zullen stijgen, wordt het wel een uitdaging om deze lijn voort te zetten”, aldus Bode.

Herstel

De verwachte volumegroei hangt samen met het economisch herstel dat in Nederland inmiddels breder gedragen wordt. Met name het wegvervoer kan profiteren van het bredere herstel van de binnenlandse markt. In 2014 kon de wegtransportsector al meeliften op het herstel van de bouwsector en de detailhandel.

De bank denkt dat de binnenlandse markt dit jaar over de volle breedte aantrekt. Internationaal gezien zit de groei van het vrachtvolume vooral in de export van olie- en chemische producten, machines, apparaten en voertuigen.

Investeringen

“De afgelopen kwartalen waren voor de transport– en logistieksector boven verwachting, wat het ondernemersvertrouwen goed heeft gedaan. Dit is onder andere terug te zien in de investeringen”, aldus de analisten.

Maar volgens ING is de beweeglijkheid van de internationale markt wel groter dan voor het uitbreken van de economische crisis in 2008. “De sector kan weliswaar rekenen op verdere groei, maar het tempo zal sterker variëren”, aldus de analisten.