Laden Evenementen
  • Dit evenement is voorbij.

De onbewust onbekwame ondernemer

13 juni 2018 @ 19:00 - 21:30

- Gratis

Menig lezer zal denken: waar gaat dit over? Misschien begint u wel verbaasd of zelfs getergd aan dit artikel. Hoezo onbekwaam? Ik toch zeker niet? Nee, natuurlijk u niet, die ander! Die ondernemer om de hoek die niet weet wat hij niet weet en niet mist wat hij gemist heeft. Die net te laat ontdekt wat hij had moeten doen. Die net iets te weinig buiten de eigen omgeving heeft gekeken omdat hij het zo druk heeft. Of die net te laat over bedrijfsopvolging nadenkt omdat hij zich nog toppie voelt. Maar let op, dit gaat niet over domme ondernemers, want die bestaan niet (meer), die zijn al lang failliet. Wees gerust, ik wil u met deze column niet beledigen, hooguit aan het denken zetten….

Ik (Wim Bens) wil het onderwerp aansnijden van de logistieke ondernemer die het gelukkig weer hartstikke druk heeft, iedere dag weer bezig is om het goed te doen en het eigenlijk ook best goed doet. Iedere dag weer, 365 dagen per jaar zijn vele ondernemers bezig met de drukte van alledag. Overigens helemaal niet erg, want daarvoor zijn ze ondernemer geworden. Dat hoort er gewoon bij. Dat drijft ze en ze zouden er niet aan moeten denken als ze dat zouden moeten missen. Maar door de waan van alledag is er vaak te weinig tijd om eens na te denken over straks. Over de eigen visie, missie, strategie en activiteiten, en dan vooral of die niet eens moeten worden aangescherpt en bijgesteld. Misschien moet het roer eigenlijk helemaal om. Maar ik heb het zo druk…, hoor ik u denken. Fijn, maar toch…? Veel ondernemers nemen te weinig tijd om eens rustig na te denken en met collega’s en anderen te sparren en vanaf een afstand de zaken te aanschouwen. Nadenken en scenario’s afwegen. Dat is ook moeilijk, want je moet uit jezelf stappen. Veel ondernemers zien niet wat ze niet zien en weten niet wat ze niet weten. Doordat ze gevangen zitten in ‘drukte’, komen ze er niet toe om af en toe eens ‘out of the box’ te denken of zelfs maar van buiten naar binnen en van overmorgen terug naar vandaag te denken. Maar ook omdat het bekende en het vertrouwde zo veilig is en veranderen vaak pijn doet.

Iedere ondernemer zou zo nu en dan tijd moeten nemen om na te denken over de toekomst van zijn bedrijf en de gezinnen daarachter. Nadenken over innovatie en vernieuwing en dan niet een klein beetje goedkoper, sneller, effectiever en efficiënter, maar over een compleet nieuwe business en nieuw business model. Over nieuwe markten, samenwerkingen en combinaties. Van product naar dienst, verkoop naar service, doen naar denken, leverancier naar regisseur. Soms is het nodig een zetje te krijgen. Er moet eerst iets gebeuren om een ‘sense of urgency’ te creëren en ondernemers aan het denken te zetten. Soms moet je door anderen uit de hectiek getrokken worden. Soms moet je gewoon door iemand geholpen worden om eens te durven anders te denken, anders te kijken en anders te doen. Noem het de noodzaak voor de bedrijvendokter, maar dan voordat ‘de patiënt’ ziek is, want dan is het te laat. Wie durft de anders-denker, de rebel, de innovator of inspirator binnen te laten. Begin met het besef dat je, hoe slim je ook bent en hoe goed het ook (nog) gaat, op sommige gebieden gewoon onbewust onbekwaam bent.

Tijdens de bijeenkomst bij Chain Logistics ga ik hierover met u graag in gesprek. Ik ga u meenemen in verhalen over leiderschap en innovatie, over delen, samenwerken en anders denken, over technologie, concurrentie en regisseren. Allemaal onderwerpen waar u dagelijks mee te maken hebt of mee te maken krijgt.