Gepubliceerd op: 03/08/2020

Anja van der Rijt wil alleen het beste voor Chain

In de rubriek ‘Maak kennis met’ maakt u kennis met de mensen achter de schermen bij Chain Logistics. Onze onmisbare medewerkers zorgen er samen voor dat uw logistieke en assemblage opdrachten iedere dag weer in goede banen worden geleid.

Anja van der Rijt, sinds juli 2020 onze nieuwe salesmanager.

“Ik zag Rob en dacht: dit is gewoon mijn nieuwe werkgever.”

“Een bekende van mij wist dat ik toe was aan een volgende stap en zei dat Chain Logistics echt een bedrijf zou kunnen zijn dat bij mij past. Ik heb altijd in een vrij harde salesgerichte business gezeten, van keukenverkoop tot printers met software. Bij mij gaat het eigenlijk nooit over het product, bij mij gaat het over mensen. Ik ben een vrij hoog sensitief persoon en voel vaak al bij binnenkomst dingen aan. Dat was hier niet anders. Ik zag Rob en dacht: dit is gewoon mijn nieuwe werkgever.”

Anja wilde ook wat meer terug kunnen geven aan de maatschappij. “Hier kan ik echt fifty-fifty zijn. Ik wil mijn zachtere kant meer kunnen laten zien, maar dat andere ook zeker niet laten varen. Want ik weet: dat is sales. En dat hebben ze hier ook gewoon nodig.” Of ze zich wel staande houdt in deze mannenwereld? “Natuurlijk”, zegt Anja. “Een vrouw in deze mannenwereld moet wel eerst 5-10 minuten laten zien dat ze haar mannetje staat, maar dat is niet zo moeilijk voor mij. Ik kom uit die mannenwereld, ik weet waarover ik praat.”

“Je moet grenzen overgaan om de grens te kunnen bepalen”

Grenzen aangeven als garantie voor de toekomst
Anja vervolgt: “Ik wil ze hier echt laten zien wat er allemaal nog mogelijk is. Heb ook gesprekken gehad met Rob, Rik en Tim over de toekomst. Ze staan er echt voor open om met elkaar en met mij te communiceren. Dat is goed. Ook voor de toekomst van Chain. Als je té sociaal gedrag hebt, is dat juist in een familiebedrijf soms extra lastig. Dat maakt het mooi voor klanten, maar we blijven wel een bedrijf.

Voor Anja is het dan ook duidelijk: je moet onderscheid maken tussen een band opbouwen en zakendoen. Zakendoen is behoud van een gezond financieel bedrijf en dat is in de eerste instantie sales, dus fase 1, op orde hebben. Welk type klant wil en heb je, wat houd je onderaan de streep aan winst over? Daarna komen alle andere zaken. Je kijkt: wat is werkbaar en wat efficiënt? Waar liggen prioriteiten, enzovoort.

Ze vertelt hierover: “Als je duidelijke afspraken maakt met nieuwe klanten, dan wordt ook duidelijk wat voor type klant ze zijn en of ze hier passen.” Anja gaat ook met huidige klanten in gesprek die tevreden zijn en waar Chain al goed mee werkt. Maar dan vraagt ze ook wie hun concurrenten zijn. “Tuurlijk, want is het een fijne klant, dan willen we er daar wel meer van! Dat is namelijk een gezonde zakelijke situatie,” vertelt ze. “Ik wil bestaande klanten bezoeken waarvan ik denk dat dat écht onze klanten zijn. Daar ga ik mee beginnen. Daar moet ik een kijkje in de keuken nemen. In gesprek gaan met hun salesmanagers. Luisteren naar wat zij te zeggen hebben. Zodat we van elkaar kunnen leren. Als we een nog hechtere band kunnen creëren, dan werpt dit uiteindelijk zijn vruchten af. Ik begin hiermee in de regio en bekijk waar de verschillen zitten, waar ik nog meer binding kan creëren. En zo ga ik door.”

Betrokkenheid als kernactiviteit
Anja is ook regelmatig op de werkvloer te vinden, waar ze in gesprek gaat met medewerkers. Ze vraagt hen regelmatig wat zij van bepaalde zaken denken of hoe zij hun rol zien en waar ze wel of niet blij van worden. Als blijkt dat iemand ergens mee zit, dan vraagt ze door. Dan blijkt vaak dat iemand ook hier blijft omdat hij/zij ‘zo’n fijne collega’s’ heeft. “Ik kom hier thuis, is wat ik ook vaak hoor. Dat is toch prachtig! Dat moeten we er zeker in houden. Door die betrokkenheid houd je mensen hier. Daarom is voor mij betrokkenheid de kernactiviteit van Chain. Niet het sociaal ondernemen, maar echt de betrokkenheid bij en van klanten en medewerkers.”

“Het gaat mij niet om de pandinhoud, maar om de klantinhoud”

Nieuwbouw
Chain verhuist dit jaar nog naar een nieuw pand wat een heel stuk groter is en dus meer capaciteit biedt. Ook Anja wordt al nauw betrokken bij de bouw en te maken keuzes hierin. Hoe denkt ze zelf over het nieuwe pand? “Ik kijk mee naar de indeling en denk hierin mee. We denken nu bijvoorbeeld al na over dingen zoals ruimte die we voor klanten reserveren voor opslag en dergelijke,” legt Anja uit. “Kijken hoe we zaken beter kunnen structureren voor ze. Ik ben vooral op zoek naar de balans die klopt. Dan gaat het mij niet om de pandinhoud, maar om de klantinhoud. Als het er straks staat, is er nog altijd heel veel te doen. Maar al doende krijgt alles mooi vorm.”

Een succesvolle match
Anja is er heilig van overtuigd dat Chain Logistics en zij sámen een succesvolle match zijn. “Ik kreeg van Rob een boekje over Chain. Er stonden woorden in als passievol en betrokkenheid. Dat had ik kunnen zeggen. Ik ben zelf ook van ‘samen’. Ik geloof er echt in dat als je het samen kunt doen, zowel met klanten als binnen het bedrijf zelf, het nooit meer stuk kan.”

Ziet Anja zichzelf dus nog wel 10 jaar bij Chain zitten? “Jazeker. Maar ik stel dan meteen ook de vraag: is dit bedrijf wel gezond genoeg dat ik hier 10 jaar kán blijven werken? Ik kom dingen tegen die nog wel verbeterd kunnen en moeten worden. Maar dat is niet erg, daar kunnen we aan werken. Mijn doel is echt om Chain naar een nog hoger level te brengen.”

Zoekt u oplossingen op het gebied van logistiek, warehousing en/of assemblage en wilt u weten wat Chain Logistics voor u kan betekenen? Neem dan contact op met Anja om de mogelijkheden voor uw bedrijf te bespreken.